Martine Dewit over hoe ze merken als CT op de kaart plaatste

Reportage
11 apr 2021
Door Horseman Kristof

Iedereen kent tegenwoordig wel de gevestigde topmerken zoals Cavalleria Toscana of Parlanti. Maar heb je je ooit al afgevraagd hoe deze producten in jouw favoriete winkels terecht komen?

Dat is het werk van Martine Dewit, oprichtster van Equilook Benelux en vertegenwoordiger van tal van topmerken. Martine heeft al veel gepresteerd, zo was zij degene die het populaire merk Cavalleria Toscana echt op de markt heeft gezet. Ondertussen is ze al zo’n 25 jaar bezig, hoog tijd dus om haar te vragen hoe ze al zoveel heeft kunnen bereiken.

Dag Martine! Al 25 jaar in deze sector, dat is de moeite. Hoe ben je er eigenlijk mee begonnen?

“Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik op m’n 30ste met een nieuwe zaak gestart. Daar ben ik oorspronkelijk mee begonnen op de beurs in Verona, waar ik destijds met de familie Bollen verzeild geraakt ben. Mijn aandacht werd getrokken door een kleine Italiaanse fabrikant die de “doorstikte” jasjes in microfiber presenteerde. Dat was het eerste product waar ik mee begon, en tevens ook het logo waarmee ik dan verder de Equilook lijn heb uitgebouwd. Die lijn heb ik zelf aangevuld met wedstrijdhemdjes, broeken, chaps, schoenen, etc.”

Indrukwekkend. Jij bent het gezicht achter Equilook, maar wat doen jullie precies?

“We verdelen een groot assortiment, gaande van stalmateriaal, voedings – & verzorgingsproducten, een assortiment gelpads, zadels en hoofdstellen, laarzen, tokken en kleding. Het is dus bijna een compleet gamma en dat verdelen we over de Benelux aan de gespecialiseerde ruitersportzaken. Het feit dat de meesten van onze merken Italiaans zijn, is gegroeid met de tijd. Destijds waren het overwegend Duitse en Engelse merken die aan bod kwamen in de winkels. Maar het Italiaans design en kwaliteit heeft ondertussen zijn werk gedaan. Het bezoeken van vele beurzen elk jaar en het feit dat ik vele jaren zelf heb gereden, hebben me geholpen in het zoeken naar de merken waar ik zelf in geloof en achter sta.”

Een van die merken is Cavalleria Toscana, inmiddels enorm populair. Hoe is dat gekomen dan?

“Ik heb Cavalleria Toscana ondertussen elf jaar geleden op de beurs in Verona ontdekt. Ze hadden eigenlijk helemaal geen ruitersportkleding. De collectie bevatte enkel een bomber en een aantal polo's. Het leek dus meer op een polo collectie dan een hele lijn. Toch zag ik er potentieel in. Dus als eerste distributeur voor CT, zijn we gaandeweg stap voor stap, gegroeid. Met een goede designer en een wereldwijde samenwerking van alle distributeurs is er na zes jaar een doorbraak gekomen.”

Je bent dus vooral fan van Italiaanse merken. Welke springen eruit?

“Ik ben inderdaad fan van Italiaanse merken. Dat komt wellicht omdat ik ook met een Italiaans merk begonnen ben. Maar eenmaal gestart, kwam ik al snel in contact met andere Italiaanse merken, zoals Parlanti, Passion, Acavallo, RG Italia en Kask.”

Waar maak jij het verschil in deze business?

“We proberen vooral met onze service het verschil te maken. Dat is altijd mijn prioriteit geweest, vanaf dag één. Zelfs toen ik destijds maar met een product begonnen was. En ik hecht enorm veel waarde aan de samenwerking met de klant, zonder hen bestaan we namelijk niet. En daar zijn we ons zeer van bewust, dus we doen er alles aan om de service optimaal te houden! Wat natuurlijk niet altijd even makkelijk is.”

Hoe zie jij de toekomst van je sector evolueren?

“De toekomst kan ik niet voorspellen, en met de komst van het internet is de wereld klein geworden. Alles kan binnen de 24 uur geleverd worden, bij wijze van spreken. Als tussenschakel in de distributielijn, komt er druk op ons te staan. En de grote winkels groeien verder uit. Maar we merken ook dat merken die geen aanspreekpunt of verdeler in eigen land hebben, het moeilijker krijgen.”

En hoe lang ben je zelf nog van plan het te blijven doen?

“We zijn met een klein team van zes mensen, met verschillende leeftijden van 25 tot 70 jaar. Iedereen is erg gemotiveerd en doet z'n job graag. De merken die we verdelen zijn ook nog allemaal gemotiveerd en innovatief. Dus we kunnen nog een tijdje doorgaan op dit elan. Zolang de gezondheid en de passie er is, zal dat nog een tijdje zijn, dat houdt ons jong van geest, toch?” Super!

Om af te sluiten: wat is je connectie met Puissance?

“Puissance heeft ons bij de start up gecontacteerd, en het concept van het magazine is super. Al onze merken nemen deel en het publiek waar het aan verdeeld wordt, zijn ook onze klanten. Het is een fijne samenwerking die nog een tijdje mag verder lopen.”

Meer verhalen uit Puissance lezen? Klik hier!

Bron: 
Puissance - Elvira van Duuren